Czynności w zakresie usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami

Często osobom mającym kontakt z biurami nieruchomości po raz pierwszy, praca wykonywana przez pośredników wydaje się bardzo prosta, a pieniądze szybko zarobione. Czy tak jest w rzeczywistości ? Na pierwszy rzut oka może się tak wydawać, jednak wynika to głównie z małej świadomości klientów na temat zakresu działań wykonywanych przez pośrednika. Pracownicy agencji rzadko o tym mówią, a klient zwykle się spieszy i ma mało czasu, warto zatrzymać się jednak na chwilę i wiedzieć co zamawiamy i czego możemy wymagać. Poniżej przedstawiamy tylko ogólny zarys czynności wykonywanych w ramach usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami:

INFOGRAFIKA SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI
INFOGRAFIKA - sprzedaż nieruchomości miniaturka
INFOGRAFIKA ZAKUP NIERUCHOMOŚCI
INFOGRAFIKA - zakup nieruchomości miniaturka

I. PRZYJĘCIE NIERUCHOMOŚCI
 

  1. Sprawdzenie stanu prawnego i faktycznego

    - identyfikacja właściciela / współwłaścicieli

    - zapoznanie się z dokumentacją własnościową

    - wstępna kontrola zgodności co do zapisów w aktualnych rejestrach urzędowych

    - sprawdzenie ewentualnych obciążeń służebnościami, hipotekami i innymi uwarunkowaniami

    - sprawdzenie ewentualnych zadłużeń wobec banków, dostawców mediów, podatków, opłat

    - określenie koniecznych dokumentów potrzebnych do zbycia, ewentualna pomoc w regulacji stanu prawnego
     
  2. Doradztwo dotyczące procesu obrotu nieruchomościami

    - określenie realnej możliwej do uzyskania ceny sprzedaży wynajmu nieruchomości lub ich części na podstawie panujących trendów i sytuacji rynkowej, oraz na podstawie porównania cen transakcyjnych w najbliższym rejonie

    - przedstawienie możliwych wariantów sprzedaży, przedstawienie wad i zalet
     
  3. Zamówienie usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami – podpisanie umowy

    - określenie oferowanej/wywoławczej ceny nieruchomości

    - określenie czasu i terminu możliwej sprzedaży nieruchomości

    - zakresu obowiązków i czynności wykonywanych przez pośrednika, wysokości wynagrodzenia - pomoc w zdobyciu, odtworzeniu dokumentów własnościowych

    - zinwentaryzowanie obiektu w terenie, podczas oględzin nieruchomości

    - możliwość organizacji podziału działki, pomiarów geodezyjnych, rozgraniczeń

    - sporządzenie opisu nieruchomości na podstawie obserwacji, rozmów; określenie wad i zalet potencjalnej oferty

    - sporządzenie dokumentacji zdjęciowej

    - możliwość przekazania kluczy do nieruchomości
     

II. OFEROWANIE NIERUCHOMOŚCI

 

 

  1. Określenie sposobu reklamy – promocji nieruchomości
     
  2. Opracowanie oferty

    - określenie sposobów i formy reklamy nieruchomości

    - sporządzenie opisu nieruchomości, otoczenia, obróbka graficzna zdjęć

    - zamówienie miejsc reklamowych w różnych mediach

    - wykonanie materiałów reklamowych

    - publikacja, ogłaszanie nieruchomości

    - przekazanie informacji biurom stowarzyszonym w BCK, PFRN
     
  3. Obsługa klientów popytowych - poszukująych nieruchomości

    - udzielanie informacji ustnych, telefonicznych, pisemnych

    - ocena wiarygodności zainteresowanego i jego możliwości finansowych

    - wyjazdy w teren - prezentacje nieruchomości

    - aranżowanie spotkań

    - przedstawienie możliwości kredytowych, przedstawienie ofert banków

    - wyjaśnienie możliwości i formy nabycia praw do nieruchomości

    - negocjacje, określenie warunków i sposobu nabycia, zabezpieczeń, pomoc w nawiązaniu porozumienia
     

III. ZBYCIE / WYNAJEM NIERUCHOMOŚCI

 

 

  1. Umowy

    - protokół uzgodnień

    - zgromadzenie potrzebnych dokumentów

    - pomoc w ustaleniu warunków umowy (umowa przedwstępna, warunkowa, przyrzeczenia)

    - rezerwacja terminu w kancelarii notarialnej, omówienie sprzedaży nieruchomości z notariuszem

    - uczestnictwo przy sporządzaniu umowy notarialnej, dopilnowanie ustalonych warunków
     
  2. Przekazanie nieruchomości

    - przekazanie nieruchomości nowemu właścicielowi, sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego

    - pomoc w organizacji rozliczenia transakcji

    - pomoc w organizacji spłaty zadłużeń zbywanej nieruchomości

    - przepisanie umów na dostawę mediów
     

Przestawiony powyżej schemat zakresu działań pośrednika jest ogólnym zarysem wykonywanej pracy, lista czynności różni się w zależności do rodzaju nieruchomości i transakcji. Nieco inne czynności wykonywane są przy sprzedaży działki gruntu, domu, a inne przy wynajmie mieszkania, lokalu handlowego czy magazynu. Dlatego w pracy pośrednika niezbędne jest indywidualne podejście do każdego realizowanego zadania.

Biuro Nieruchomości DELFIS czuwa nad bezpieczeństwem na każdym etapie realizacji sprzedaży i wynajmu: mieszkania, domu, działki czy nieruchomości komercyjnej. Gwarancją prawidłowo przeprowadzonej transakcji są licencje zawodowe, aktualne ubezpieczenie oraz doświadczenie.

 


 

Zobacz również schemat kolejnych etapów zakupu nieruchomości:

 


 

Dowiedz się o pracy Biura Nieruchomości DELFIS więcej:

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem