Jakie czynności wykonuje agent nieruchomości?

Czasem osobom mającym kontakt z biurami nieruchomości po raz pierwszy wydaje się, że praca wykonywana przez pośredników jest bardzo prosta, a pieniądze szybko zarobione. Czy tak jest w rzeczywistości? Na pierwszy rzut oka może się tak wydawać, jednak wynika to głównie z małej świadomości klientów na temat obowiązków, odpowiedzialności i zakresu działań wykonywanych przez pośrednika (agenta nieruchomości). Pracownicy agencji nieruchomości rzadko o tym mówią, a klient zwykle się spieszy i ma mało czasu, warto zatrzymać się jednak na chwilę i wiedzieć co zamawiamy i czego możemy wymagać. Poniżej przedstawiamy czynności wykonywane w ramach usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przez licencjonowanego agenta nieruchomości w naszym biurze nieruchomości:

 

INFOGRAFIKA SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI
INFOGRAFIKA - sprzedaż nieruchomości miniaturka
INFOGRAFIKA ZAKUP NIERUCHOMOŚCI
INFOGRAFIKA - zakup nieruchomości miniaturka

 

I. PRZYJĘCIE NIERUCHOMOŚCI

  1. Sprawdzenie stanu prawnego i faktycznego
     
    • identyfikacja właściciela / współwłaścicieli
    • zapoznanie się z dokumentacją własnościową
    • wstępna kontrola zgodności co do zapisów w aktualnych rejestrach urzędowych
    • sprawdzenie ewentualnych obciążeń służebnościami, hipotekami i innymi uwarunkowaniami
    • sprawdzenie ewentualnych zadłużeń wobec banków, dostawców mediów, podatków, opłat
    • określenie koniecznych dokumentów potrzebnych do zbycia, ewentualna pomoc w regulacji stanu prawnego

  2. Doradztwo dotyczące procesu obrotu nieruchomościami
     
    • określenie realnej możliwej do uzyskania ceny sprzedaży, wynajmu nieruchomości lub ich części na podstawie panujących trendów i sytuacji rynkowej, oraz na podstawie porównania cen transakcyjnych w najbliższym rejonie
    • przedstawienie możliwych wariantów sprzedaży nieruchomości, przedstawienie wad i zalet

  3. Zamówienie usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami - podpisanie umowy
     
    • określenie oferowanej/wywoławczej ceny nieruchomości
    • określenie czasu i terminu możliwej sprzedaży nieruchomości
    • zakresu obowiązków i czynności wykonywanych przez pośrednika, wysokości wynagrodzenia
    • pomoc w zdobyciu, odtworzeniu dokumentów własnościowych
    • zinwentaryzowanie obiektu w terenie, podczas oględzin nieruchomości
    • możliwość organizacji podziału działki, pomiarów geodezyjnych, rozgraniczeń
    • sporządzenie opisu nieruchomości na podstawie obserwacji, rozmów; określenie wad i zalet potencjalnej oferty
    • sporządzenie dokumentacji zdjęciowej
    • możliwość przekazania kluczy do nieruchomości

II. OFEROWANIE NIERUCHOMOŚCI

  1. Określenie sposobu reklamy - promocji nieruchomości
     
    • opracowanie oferty w wyjątkowo atrakcyjny sposób
    • określenie sposobów i formy reklamy nieruchomości
    • sporządzenie opisu nieruchomości, otoczenia
    • sesja zdjęciowa wnętrza, zdjęcia z drona, obróbka graficzna zdjęć
    • zamówienie miejsc reklamowych w różnych mediach
    • wykonanie materiałów reklamowych
    • publikacja, ogłaszanie nieruchomości
    • przekazanie informacji biurom stowarzyszonym w BCK, PFRN

  2. Obsługa klientów popytowych - poszukująych nieruchomości
     
    • udzielanie informacji ustnych, telefonicznych, pisemnych
    • ocena wiarygodności zainteresowanego i jego możliwości finansowych
    • wyjazdy w teren
    • prezentacje nieruchomości
    • aranżowanie spotkań
    • przedstawienie możliwości kredytowych, przedstawienie ofert banków
    • wyjaśnienie możliwości i formy nabycia praw do nieruchomości
    • negocjacje, określenie warunków i sposobu nabycia, zabezpieczeń, pomoc w nawiązaniu porozumienia

III. SPRZEDAŻ / WYNAJEM NIERUCHOMOŚCI

  1. Umowy
     
    • protokół uzgodnień
    • zgromadzenie potrzebnych dokumentów
    • pomoc w ustaleniu warunków umowy (umowa przedwstępna, warunkowa, przyrzeczenia)
    • rezerwacja terminu w kancelarii notarialnej, omówienie sprzedaży nieruchomości z notariuszem
    • uczestnictwo przy sporządzaniu umowy notarialnej, dopilnowanie ustalonych warunków

  2. Przekazanie nieruchomości
     
    • przekazanie nieruchomości nowemu właścicielowi, sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego
    • pomoc w organizacji rozliczenia transakcji
    • pomoc w organizacji spłaty zadłużeń zbywanej nieruchomości
    • przepisanie umów na dostawę mediów (wody, prądu, gazu)




 

Przestawiony powyżej schemat zakresu działań pośrednika jest ogólnym zarysem wykonywanej pracy, lista czynności różni się w zależności do rodzaju nieruchomości i transakcji. Nieco inne czynności wykonywane są przy sprzedaży działki gruntu, domu, a inne przy wynajmie mieszkania, lokalu handlowego czy magazynu. Dlatego w pracy pośrednika niezbędne jest indywidualne podejście do każdego realizowanego zadania.

Biuro Nieruchomości DELFIS czuwa nad bezpieczeństwem na każdym etapie realizacji sprzedaży i wynajmu: mieszkania, domu, działki czy nieruchomości komercyjnej. Gwarancją prawidłowo przeprowadzonej transakcji są licencje zawodowe, aktualne ubezpieczenie oraz doświadczenie.

 


 

Zobacz również schemat kolejnych etapów zakupu nieruchomości:

 


 

Dowiedz się o pracy Biura Nieruchomości DELFIS więcej:

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem